saraidatorstensson.blogg.se

Jag är en tjej från Sverige som berättar om mitt liv som Au Pair i Florida, USA

IKEA/weekendclass i Tampa

Kategori: Allmänt

Medan man är Au pair behöver man även läsa ett visst antal college credits för att visumet ska vara giltigt, därför begav Madeleine, Sofia och jag oss ner till Tampa under denna helgen för att slutföra våra poäng där. Innan kursen började vid 12:30 bestämde vi oss dock för att ta ett stopp vid IKEA i Tampa för lite lunch och chokladshopping :) vi provlåg näst intill alla sängar och provsatt ett stort antal av sofforna så vi kände oss precis som hemma :P framförallt när vi kom till matavdelningen och de hade Marabouchoklad där :O lycka!!! Under kursen handlade de första lektionerna lite om hur vi beskriver oss själva varav vi fick visa våra collage vi hade gjort, vi diskuterade hur man löser diskussioner på bästa sätt och avslutade med en sen middag bestående av friterad kyckling, potatissallad och vattenmelon. Lördagen började med en frågelek där man skulle gå runt och fråga ja eller nej frågor om vilken kändis man hade tejpad på pannan, jag lyckades inte lista ut min förrän lite fuskledtrådar från Sofia att det var Abraham Lincoln :P Sedan var det prat om kulturskillnader och krockar, volontärarbete som vi sedan även fick göra. För att ta oss till de olika ställena fick vi nöjet att åka i en typisk amerikansk gul skolbuss, gissa glädjen som alla hade när den kom inrullandes på parkeringen :P Vi var först på ett museum om Tampas gamla cigarrfabriker, sedan var vi på Cracker Country Museum för att hjälpa dom att städa utsidan av alla deras gamla hus(lagom kul i 30-35 graders värme och sopa väggar :P) Sist men inte minst åkte vi till Advocates for World Health som är en förening som samlar fullt användbara sjukhusverktyg och tillbehör från olika sjukhus i USA för att sedan skicka till andra ställen runt o i världen som behöver det. Kvällen avslutades med lite play doughlera (eller hur det stavas :P) där vi byggde olika volontärssituationer och sedan uppgiftsprat och vad vi kan göra för volontärjobb och sist men inte minst middag från Pizza Hut. Efter detta slutade min helg eftersom jag bara behövde 3 credits när jag förlängde 6 månader medan Madeleine och Sofia fick stanna kvar och fullfölja sina 6 credits för första året. Rolig helg med många svenskar konstigt nog :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: